Amplificatoarele Philips 22RH521 și Philips 22AH561

____Am amplificatorul Philips 22RH521 de mai mult de o jumătate de an. În timpul ăsta s-a întâmplat să iau cu împrumut, pentru o lună de zile, pe urmașul său, Philips 22AH561. Deși le-am avut în același timp în casă, nu am făcut o comparație directă între cele două amplificatoare. Chiar și așa, ascultându-le pe rând de la o zi la alta, le-am simțit foarte asemănătoare. Am comparat notițele pe care le-am făcut ascultând Philips 22RH521 cu cele despre Philips 22AH561 și am văzut că aproape coincid. Așadar, având în vedere caracterul sonor foarte asemănător al celor două amplificatoare, am decis să fac o singură prezentare pentru amândouă.

         

Din cataloagele Philips 1972-1975, puțină istorie

          Amplificatorul Philips 22RH521, căruia îi voi spune de acum pe scurt Philips 521, a apărut în 1972.
          Amplificatorul Philips 22AH561, căruia îi voi spune de acum pe scurt Philips 561, a apărut în 1975, înlocuindu-l pe Philips 521.

          Cât timp a fost în producție, 1972-1975, Philips 521 a fost vârful de gamă al amplificatoarelor Philips. Dar gama asta avea numai trei modele: Philips 521, Philips 22RH520 și Philips 22RH580. Philips 22RH520 era fratele mai mic și cu mai puțini wați al lui Philips 521, iar Philips 22RH580 era un amplificator small-factor, entry level, low cost, la care se uitau cu interes doar gospodinele și elevii de liceu.

pic01 - Philips 521De sus în jos: Philips 22RH521, Philips 22RH520 și Philips 22RH580

          Alături de Philips 521, în sistemul de top din catalogul Philips 1972, mai erau recomandate:
– tunerul corespondent și frumos asortat, Philips 22RH621
– pick-up-ul Philips 22GA212, vârf de gamă la categoria lui
– boxele Philips 22RH426, 22RH427, evident, și ele modele de vârf
– magnetofonul Philips N4450, nava amiral a firmei Philips la începutul anilor 70

pic02 - Philips 521 De sus în jos: Philips 22RH621, Philips 22GA212, Philips N4450 și boxele Philips 22RH426, 22RH427

          Vorbesc aici de “vârfuri de gamă”, dar sintagma trebuie înțeleasă într-un anumit context. Astfel, în prima parte a anilor 70, Philips a fost o firmă orientată preponderent către consumatorul obișnuit, cu pretenții medii sau mici, în niciun caz vreun nume important pentru audiofilii vremii. Desigur, nimic rușinos aici, mai ales că Philips, în lunga ei istorie, a reușit destule produse foarte bune.

          Toate echipamentele audio numite mai sus vor rezista ca modele de vârf la Philips până în anul 1975, când apare o nouă generație. Din această nouă generație avea să facă parte și amplificatorul Philips 561, cel care l-a înlocuit pe Philips 521. Ce aduce nou Philips 561, față de Philips 521? Din ce informații am găsit eu, mai nimic: are aceleași specificații tehnice, aceeași schemă tehnică și un design foarte puțin schimbat.

          Iată și celelalte vârfuri ale generației Philips lansate în 1975:
– Philips 22RH651, tunerul asortat lui Philips 561
– pick-up-ul 22GA209
– boxele 22RH456 și 22RH457, cu unul, respectiv două difuzoare de bass

pic03 - Philips 561  Amplificatorul Philips 22AH564, tunerul Philips 22RH651, pick-up-ul 22GA209, boxele 22RH457

       Philips 561 rămâne în cataloage până în 1978, când apare o altă generație de echipamente audio Philips. Din această generație de la sfârșitul anilor 70 avea să facă parte și amplificatorul Philips 22AH586, despre care am vorbit AICI.

        Philips 521 și Philips 561 aveau un caracter sonor foarte asemănător. Am putea spune că aceste două aparate descriu modul în care Philips concepea partea de amplificare a semnalului sonor, între anii 1972-1978. Urmașul lor, Philips 22AH586, avea să fie complet diferit, marcând o schimbare majoră în modul de gândire a sunetului la Philips.

        

De la cataloage la sunet      

          În catalogul Philips 1972, amplificatorul Philips 521 era recomandat alături de boxele Philips 22RH426 și 22RH427.

          Am prezentat boxele Philips 22RH426 AICI și boxele 22RH427 AICI. Spuneam în acele prezentări că ambele modele lasă de dorit în reproducerea frecvențelor joase, fiind cam timide pe bass.

          Ascultând amplificatorul Philips 521, primul lucru observat a fost tocmai accentul pus pe prezentarea frecvențelor joase, bass-ul proeminent, consistent, substanțial, vânos. Aș zice că Philips 521 a fost gândit special pentru boxele 22RH426 / 22RH427.

         

Despre sunet. Teste, audiții, sisteme

          Am pus amplificatoarele Philips 521 / Philips 561 în diferite sisteme. Pentru asta am folosit:
– 3 perechi de boxe: Klein&Hummel Telewatt SL 35, Dual CL 18 și Box 270/1 (by Summit)
– 5 surse de semnal: cassette deck Yamaha KX-393, tuner Dual CT 18, Philips CD 723, Grundig CD 7550, pick-up Technics SL-Q2.

Sistem 1: Yamaha KX-393 + Philips 521 / Philips 561 + Klein&Hummel Telewatt SL 35

          Cel mai reușit sistem a fost cel în care am folosit boxele Klein&Hummel Telewatt SL 35 și sursa cassette deck Yamaha KX-393. În această configurație, ambele amplificatoare, Philips 521 și Philips 561, s-au comportat foarte bine, iar observațiile despre caracteristicile sunetului lor aproape că au coincis.

Iată notițele mele:
Plusuri:
– sunet bun, plăcut, cu vino-ncoa. Timbru plăcut
– sunet puternic, vânos, dar și suficient de bine controlat
– bună dinamică
– sunet cu substanță, cu textură, bine nuanțat, suficient de detaliat
– organic, natural
– nu leneș, dar nici obositor, echilibrat

Minusuri:
– sunetul nu e foarte rezolut. Pentru mine e bine așa cum e, dar aș înțelege de ce cineva mai exigent, obișnuit să judece sunetul după standarde mai moderne, ar spune că e insuficient de rezolut.
– sunetul nu e analitic, nici neutru, aș zice că sistemul mai degrabă iartă decât redă defectele sursei sau ale înregistrării. Nu e pentru studiouri, nu e pentru a judeca critic o înregistrare, nu e pentru cei care vor să audă ce auzea și inginerul de sunet.

         Diferențele de sunet între cele două amplificatoare Philips 521 și 561 au fost mici:
– Philips 561 sună un pic mai bright, cu înaltele ceva mai evidențiate, astfel încât dă senzația de mai multă rezoluție.
– Philips 561 e ceva mai rapid, mai prezent, cu un atac mai bun, spre deosebire de Philips 521 care e un pic mai relaxat, mai laid-back, dar fără să fie leneș nici el.
(Păstrăm în minte posibilitatea ca diferențele în sunet să se datoreze și îmbătrânirii diferite ale celor două exemplare pe care eu le-am avut la dispoziție.)

***

Sistem 2: Yamaha KX-393 + Philips 521 / Philips 561 + Box 270/1 (by Summit)

          Amplificatoarele Philips 521 / Philips 561 au făcut o bună combinație și cu boxele Summit Box 270/1. Aceste boxe sunt foarte deschise, cu accent pe zona mediilor și un caracter mai aerian, cu bass mai degrabă light. Philips 521/561 le dau greutatea și controlul de care au nevoie în registrul frecvențelor joase și potențează farmecul latent al difuzoarelor de medie.

          Așadar rămânem aproape de sunetul foarte bun obținut cu boxele de la KH Telewatt SL 35, iar calitățile și defectele notate la primul sistem se păstrează în mare parte și aici. Există totuși unele diferențe, date bineînțeles de caracterul boxelor: Summit Box 270/1 nu au echilibrul și controlul boxelor KH Telewatt și nu pot dezvolta același nivel de presiune în zona frecvențelor joase.

***

Sistem 3: Yamaha KX-393 + Philips 521 / Philips 561 + Dual CL 18

          Dual CL 18 sunt boxe cu un caracter mai dark, cu centrul de greutate jos, cu accentul pus pe zona frecvențelor joase. Au și media ceva mai retrasă. Philips 521/561 și Yamaha KX-393 accentuează nefericit caracterul acestor boxe, amplificând defectuos bass-ul, trimițând mediile și mai mult în spate, sărăcind sunetul de detalii importante. Timbral, sunetul nu e rău, dar e evident dezechilibrat. O combinație nereușită.

***

Ce se întâmplă în sistemele de mai sus când schimbăm sursa?

Tunerul Dual CT 18

          Dacă, în primele două sisteme descrise mai sus, înlocuim cassette-deck-ul Yamaha KX-393 cu tunerul Dual CT 18, buna sinergie a acestor sisteme rămâne intactă.

          Doar în cel de-al treilea sistem, cel cu boxele Dual CL 18, apar diferențe notabile. Asta pentru că tunerul Dual ascunde mai bine nepotrivirea combinației dintre amplificatoarele Philips 521/561 și boxele Dual CL 18, făcând ca dezechilibrul între ponderea frecvențelor joase și cele medii să fie mai puțin evident. Accentul e pus în continuare pe zona frecvențelor joase, dar nu în modul caricatural subliniat de cassette-deck Yamaha KX 393. Mediile rămân mai în spate, dar au mai mult spațiu și mai mult aer cu tunerul Dual. Așadar, prin schimbarea sursei, sunetul nu se schimbă complet, caracterul e același și aceleași sunt și minusurile, dar ceea ce înainte se simțea ca evident dezechilibru, acum poate fi acceptat ca accent.

***

CD player Philips CD 723, CD player Grundig CD 7550

          Toate sistemele în care am folosit cd playerul Philips CD 723 m-au nemulțumit, indiferent dacă au fost dirijate de amplificatorul Philips 521 sau Philips 561. Peste tot am notat aceleași minusuri: sunet fără suficientă dinamică, dezbrăcat de nuanțe, fără suficientă textură, fără farmec, obositor.

          Grundig CD 7550 s-a împăcat mai bine cu amplificatoarele Philips 521 și Philips 561. Notele mele vorbesc de un sunet bunicel: echilibrat, deschis, suficient de rezolut fără a deveni obositor, cu suficientă textură, cu oarece naturalețe și muzicalitate. Impresia a fost că Philips 561 a sunat mai bine cu Grundig CD 7550, decât a făcut-o Philips 521, dar pentru că nu am făcut o comparație directă a celor două configurații, nu pot spune cât de corectă e această impresie.

***

Pick-up Technics SL-Q2

          Am lăsat la final observațiile mele despre sistemele având ca sursă pick-up-ul Technics SL-Q2 pentru că testele și audițiile făcute nu mi s-au părut suficient de relevante pentru a-mi face o părere clară despre preul phono al Philips 521/561.

          Senzația mea este că pick-up-ul Technics nu a făcut pereche bună cu amplificatoarele Philips 521 sau 561.

          La Philip 521 am notat un sunet bun, dar nu la fel de bun ca de pe bandă sau tuner. La Philips 561 am notat un sunet cu o deficiență majoră: o accentuare a frecvențelor înalte, tendința spre tzâțzâială.

***

Philips 521, Philips 561, diferențe

          Cum spuneam, nu am comparat direct cele două amplificatoare, dar, din amintiri, din impresii și din notițele luate aș spune că au un caracter foarte asemănător, cu unele foarte mici diferențe:
– ambele au dinamică bună, dar Philips 561 pare ceva mai rapid, mai pe ritm, mai prezent, cu un atac mai bun, spre deosebire de Philips 521 care pare un pic mai relaxat, mai laid-back, fără a fi leneș nici el.
– Philips 561 tinde să accentueze un pic înaltele, iar acest lucru poate duce la tzâtzâială într-un sistem dezechilibrat.
– pentru că are înaltele ceva mai accentuate, Philips 561 dă impresia unei rezoluții mai bune.

        

Foto Philips 521

 

Foto Philips 561

 

           

Concluzii

          E ușor să-ți faci o părere greșită despre amplificatoarele Philips 521 și 561, dacă nu le acorzi suficient timp și atenție pentru a le potrivi într-un sistem.

          Într-un sistem bine ales, cu aceste amplificatoare poți obține un sunet foarte plăcut, cu vino-ncoa, cu farmec. Au putere, dinamică și control. Au impact și prezență, fără a obosi. Sunetul are substanță, textură și suficiente nuanțe, e organic, are naturalețe, căldură și consistență.

          Cu niște boxe nepotrivite, Philips 521/561 bubuie și mormăie niște bași lăbărțați și tulburi, trimit mediile în spate, sărăcind sunetul de o mulțime de detalii și, în final, de muzică. Uneori mai și țipă. Pe scurt, chiar te pot enerva!

          Imaginați-vă acum o conversație între cineva care le-a ascultat în sistemul favorabil și cineva care le-a ascultat în cel nepotrivit.

          Generalizând (cam tare), aș zice că acestor amplificatoare li se potrivesc destul de bine boxele deschise, aeriene, cu bass mai light și cu o medie mai în față, deschisă, detaliată și bine nuanțată. Vor imprima acestor boxe mai multă greutate și control pe bass și vor da farmec mediilor, dacă acest farmec există latent în difuzoare.

          Se pot potrivi bine și unor boxe echilibrate în prezentarea frecvențelor joase și medii, dacă aceste boxe au un bass bine controlat și o medie detaliată.

          Impresia mea e că nu fac pereche bună cu boxele care au accent pe bass și au mediile ceva mai în spate, mai ales dacă acel bass nu e foarte bine controlat și definit sau dacă acea medie nu e suficient de nuanțată.

          Philip 521 și Philips 561 nu par amplificatoare potrivite doar boxelor vintage sensibile și ușor de condus. Deși au doar 30 de wați, dinamica și rezerva de putere a acestor amplificatoare îmi dau senzația că ar putea face față și unor boxe moderne, mai puțin eficiente.

          Nu mi-am dat seama dacă Philips 521/561 au preferință pentru anumite surse audio. Sfatul meu: încercați cât mai multe, apoi alegeți.

Nota 8!

PS: ambele amplificatoare se încălzesc foarte tare în funcționare, nu vă speriați, e normal.

Datele tehnice sunt identice pentru cele două amplificatoare:

pic04 - Philips 521pic05 - Philips 561  Sursa foto: http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=46481

În poze nu e dată și greutatea, Philips 521/561 cântăresc cam 10Kg fiecare.

Pe unele forumuri din afară am citit că aceste amplificatoare ar fi parțial în clasa A. O fi adevărat?

 Iată și schemele lor:

pic06 - Philips 521pic07 - Philips 561Sursa foto: http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=46481

 

Foto interior Philips 521

 

Foto interior Philips 561

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s